onsdag, december 14, 2005

är din präst ett pucko? del2

"prästuppropet" sympatilista, här är några pitebor som skrivit under. Vill du titta närmare på listan. http://deklaration.kalin.nu/

Andersson, Ylva Piteå, 20år, Berg, Daniel, Piteå 30år, Carlzon, Jonas, Piteå, 26år, Danielsson, Evelina, piteå 18år, Eman, Kristina, Piteå, Eriksson, Anita, Piteå 62år, Eriksson, Hans, Piteå, 64år, Essebro, Ambjörn, Piteå, 20år, Högberg, Anna-Stina, Piteå 46år, Högberg, Daniel, Piteå 20år, Högberg, Stefan, Piteå 45år, Larsson, Fanny, Piteå, Leidö, Anna, Piteå, 36år, Leidö, Lars-Åke, Piteå 39år, Leinonen, Jorma, Piteå 46år, Lund, Clas Piteå 27år, Lundkvist, Torkel Piteå 66år, Lundkvist, Ulla Piteå 66år, Långström, Elisabet Piteå 62år, Långström, Roland Piteå 62år, Mikko, Sofia Piteå, Norberg, Petter Piteå 22år, Pahkamaa, Tobias Piteå, Sandlin, Ole Piteå 65år, Skoog, Anders Piteå 38år, Strand, Hanna Piteå 18år, Svensson, Annika Piteå 38år, Svensson, Annika Piteå 38år, Svensson, Maj Piteå 71år, Svensson, Mikael Piteå 45år, Svensson, Thord Piteå 75år, Söderberg, Frida Piteå 27år, wikström, janne piteå.

20 Comments:

Anonymous Anonym said...

Visst är det konstigt att så många relativt unga människor skriver på? Man trodde ju att de skulle vara mer upplysta ...

14:46  
Blogger saken said...

... Håller med. Är förbryllad.

16:08  
Anonymous Anonym said...

Och dessutom är en av de som skrivit på dotter till en PT-anställd.

16:19  
Anonymous Anonym said...

PUL!!
Vem ansvarar för detta personregister, bloggaren eller blogspot?
Hur som helst antar jag att tillstånd saknas...

Herr Laglydig

13:29  
Blogger Isabelle said...

hmm.. känner igen några namn på den där listan. Förstår inte hur folk tänker...

08:13  
Blogger saken said...

herr Laglydig?
Hur jobbar du denna veckan innan jul? Lunch?

10:41  
Anonymous Anonym said...

Jag tror du tar fel på person - de finns nog fler laglydiga i detta land!

Hursomhelst har du upprättat ett personregister på din blogg - vilket enligt PUL kräver tillstånd av datainspektionen (tror jag... du som jobbar journalistiskt vet säkert bättre!).

/ HERR Laglydig!

12:04  
Anonymous Anonym said...

Tror inte det är olagligt att lägga ut något som redan finns för allmän översyn på nätet. De som finns på listan har ju redan skrivit på att de inte tycker att alla är värda att få sin kärlek att betrakta som äkta. Nog bör de väl våga stå för det då också...

16:48  
Blogger saken said...

bloggaren tar sitt fulla ansvar för listan

21:09  
Anonymous Anonym said...

Låt listan stå. Folk är så dumma. De har skrivit under på sin egen idioti.

23:14  
Anonymous Anonym said...

det handlar inte om vad enskilda personer tycker eller tänker - utan om vad som i god demokratisk ordning beslutats...

Och då är ALLA personregister som förs med datorhjälp tillståndspliktiga, oavsett om syftet är gott eller ont.
Och den förteckning som finns här är i lagens mening ett personregister.
Att ta sitt fulla ansvar innebär då att ansöka om tillstånd hos Datainspektionen...!

Sen kan man naturligtvis säga "det skiter väl jag i..." I vilken mån detta är att ta sitt ansvar är upp till var och en att bedömma!

Den Lagkunnige

13:25  
Anonymous Anonym said...

Den lagkunnige: som läsare av denna blogg förvånas jag över att du inte ser allvaret i själva sakfrågan - vad dessa personer har skrivit under på är väldigt illa. Jag förstår din synpunkt, men jag förvånas över ditt krav på byråkratisk ordning istället för medmänsklighet - och värme.

16:25  
Anonymous Anonym said...

Det vore intressant att höra vad den lagkunnige tycker om listan istället för vad han tycker om pul.

17:18  
Anonymous Anonym said...

Dessa personer som skrev på listan skrev inte på för att hindra att någon ska få förbön/välsignas utan snarare av kärlek till de Präster som står upp för Gud ord.
Det finns inget ställe i Bibeln som försvarar utlevnad av syndiga begär, vilket homosexuell utlevnad är. Alltså är det förkastligt att välsigna något sådant.

14:13  
Anonymous Anonym said...

anonym: det senaste inlägg är obehagligt och hemskt fördömande. Jag är gay och jag älskar Gud - lever jag i synd då? Tänk på vad dina ord orsakar för homosexuella kristna. Tänk på följderna och tänk på att du med dina ord fäller en dom. Jag fattar inte hur du kan leva med det.

15:23  
Anonymous Anonym said...

den "Lagkunniges" åsikt i sakfrågan har efterlysts, och här kommer den:

(dvs i den bakomliggande sakfrågan!)

Jag anser inte det är samhällets uppgift - vare sej statens eller ett religiöst samfunds - att legitimera de olika samlevnadsformer olika människor väljer.
Äktenskapets ursprungliga uppgift, att garantera ett tryggt liv, främst ekonomiskt, har ju numera övertagits av samhället som helhet. Varför då samhället ska ägna sej åt att registrera och därmed legitimera vissa människors samlevnad övergår mitt förstånd.
Om sen någon av nostalgiska skäl vill genomföra vissa cermonier är upp till var och en, men det är mer nåt för upplevelseindustrin än för samhället/staten/kyrkan!

"Den lagkunnige"

14:09  
Blogger saken said...

Den Lagkunnige: jag tror inte att de homosexuella som väljer att välsigna sig i kyrkan gör det av nostalgiska skäl. Utan av exakt samma själ som andra kristna. Tycker att dina åsikter är en skymf för oss människor som anser att vi alla borde leva i harmoni med varandra.

16:21  
Anonymous Anonym said...

Jag håller med Saken. Jag förstår inte hur man kan förhålla sig så abstrakt till människors känsloliv.

17:20  
Blogger Isabelle said...

Här är en som funderar på att gå ur svenska kyrkan eftersom jag tycker allt den gör är fördömer och "pekfingrar" människor. Vill jag verkligen döpa mina barn i en sån kyrka? Att inte homosexuella ska ha samma rättigheter som heterosexuella är ren rasism. Kyrkans huvudbudskap borde ju vara kärlek och medmänsklighet.

Här är en jättebra insändare jag fick på min mail om detta ämne, kanske det kan ge en liten tankeställare: : http://photos1.blogger.com/blogger/5060/1555/1600/Maste_grannen_stenas_.gif

22:25  
Anonymous Anonym said...

Jag tror jag uttryckte mej lite oklart, eftersom det tydligen inte framgick vad jag tycker i sakfrågan ("den bakomliggande").

(Om detta är på grund av eller trots att jag avslutade mina studier vid JH redan efter en termin och en dag överlåter jag åt läsekretsen att bedömma...)

Nu kommer ett LÅNGT inlägg:

Jag tycker alltså inte det är samhällets uppgift att registrera/legitimera NÅGRA förhållanden mellan människor, må dom vara av olika eller lika kön. Det anser jag att var och en avgör bäst själv hur och med vem eller vilka man vill leva! I den legitimering som samhället idag ägnar sig åt ligger ett moraliskt värderande som jag finner frihetsinskränkande.

Och samhället/staten har gett vissa kyrkliga samfund (t ex svenska kyrkan) rätten att utföra denna legitimering, i form av äktenskap och registrerat partnerskap.

Så ser den legala grunden ut.
Och för att vara övertydlig - JAG tycker det är ETISKT FEL att samhället ska ägna sig åt denna moraliska legitimering av såväl homo- som heterosexuella parförhållanden. Det känns helt enkelt som en kvarleva från en annan tid, som man nu hjälpligt försöker modernisera.

Om sedan ett kristet samfund vill bejaka eller fördömma olika människors sammanlevnad utifrån ett kristet etiskt perspektiv så har det all rätt att göra detta. Vilka samlevnadsformer man då väljer att bejaka resp. förkasta måste då utgå från den tro som samfundet företräder.
Som medlem av Svenska kyrkan och dessutom troende tycker jag att vi skall bejaka alla samlevnadsformer som bygger på ömsesidig kärlek. Men eftersom jag inte tror att någon människa, inte ens en präst, kan utdela Guds välsignelse så har för mej det cermoniella, vare sej det rör sej om äktenskap eller något annat ingen religiös betydelse.

Eftersom Svenska Kyrkan idag INTE har någon legal särställning gentemot andra samfund undrar jag lite varför inte denna upprördhet även riktas mot de andra stora kyrkorna? Även om Svenska kyrkan i detta avseende långt ifrån är perfekt, har den ju en långt mer liberal inställning än alla övriga stora samfund i Sverige!

Slut för idag
Tack för idag

17:47  

Skicka en kommentar

<< Home